Der er ikke lavet en undersøgelse af ubestemtheden på årsmiddelværdi af Lden fra jernbaner beregnet med Nord2000 efter retningslinierne i Miljøstyrelsens tillæg til vejledning 1/1997, men det skønnes på basis af foreløbige erfaringer med brug af metoden, at størrelsesordenen er +/- 2 dB. Det gælder under forudsætning af, at der benyttes gode indgangsdata, dvs. korrekte og aktuelle antal meter tog, hastigheder, togtyper etc. Komplicerede støjtransmissionsveje (mange skærmende/reflekterende genstande for støjmæssigt betydende delstrækninger) vil forøge ubestemtheden. Der er ingen erfaring med ubestemtheden på beregning af maksimalværdi, men det skønnes, at ubestemtheden er mindst dobbelt så stor som for Lden. Ubestemtheden på en beregning af støj fra jernbaner har i øvrigt ikke den samme betydning som for industristøj, da beregningsresultaterne især anvendes i forbindelse med planlægning.
FAQs
- previous post: 2007-08: Hvordan bestemmes ubestemtheden for beregninger af bidraget fra vejtrafikstøj når denne beregnes vha. Nord2000 (jf. Miljøstyrelsens vejledning 4/2007 ”Støj fra veje”)?
- next post: 2007-06: Er det rigtigt, at den udvidede usikkerhed (tidligere benævnt ubestemtheden) er 8,4 dB hvis man har én kilde med ubestemtheden 5 dB, der bidrager i et immissionspunkt?