I Orientering nr. 36 fra Referencelaboratoriet “Usikkerhed på beregnede niveauer af ekstern støj fra virksomheder” er det ikke nævnt, hvilken standardusikkerhed der skal benyttes i dette tilfælde. Hvis reduktionstal fra Vejledning fra Miljøstyrelsen Nr. 5/1993 “Beregning af ekstern støj fra virksomheder” (Tabel 7.2.1) benyttes – eller hvis reduktionstallet vurderes – anbefales det at benytte σ 5 dB. Hvis reduktionstallet er målt for den aktuelle vægkonstruktion, anbefales det at benytte σ 3 dB.
FAQs
- previous post: 2006-05: Side 35 i “Støjdatabogen Del 3 – Kørsel og intern transport”: Parkeringsoperation. Gælder kildestyrken på LWA = 85 dB re 1 pW for én tilkørsel + én parkeringsoperation ELLER én tilkørsel + én parkeringsoperation + én ”afparkeringsoperation” + én frakørsel?
- next post: 2006-03: En kommune har i forbindelse med planlægning af et boligområde modtaget en rapport fra en rådgiver vedrørende beregninger af vejtrafikstøj. Rådgiveren mener, at man skal fravige anbefalingen på side 18 i Rapport 240/2002 fra Vejdirektoratet (”Beregning af vejtrafikstøj – en manual”), hvor der står, at man skal lade biler på landeveje og motorveje beregningsmæssigt køre henholdsvis 90 km/t og 120 km/t, hvis de reelle hastigheder ikke kendes fra målinger. Rådgiveren mener, at bilisterne efter indførelsen af 130 km/t på motorveje kører ”pænere”, således at man nu kan anvende de skiltede hastigheder på henholdsvis 80 km/t og 110 km/t for tunge og lette køretøjer i stedet for Rapport 240’s anbefalinger.