Det er hver virksomheds bidrag, der skal overholde de vejledende grænseværdier for boligområdet. Altså vil fx 10 virksomheder, der hver især bidrager med 35 dB(A) om natten, samlet give anledning til et støjbidrag på 45 dB(A). Der henvises i øvrigt til Vejledning fra Miljøstyrelsen Nr. 4/2006, afsnit 12.1. Miljøstyrelsen meddeler, at kommunen har mulighed for at anlægge en skærpet vurdering af industristøj til grund for planlægningen, men at dette ikke er almindeligt.
FAQs
- previous post: 2006-03: En kommune har i forbindelse med planlægning af et boligområde modtaget en rapport fra en rådgiver vedrørende beregninger af vejtrafikstøj. Rådgiveren mener, at man skal fravige anbefalingen på side 18 i Rapport 240/2002 fra Vejdirektoratet (”Beregning af vejtrafikstøj – en manual”), hvor der står, at man skal lade biler på landeveje og motorveje beregningsmæssigt køre henholdsvis 90 km/t og 120 km/t, hvis de reelle hastigheder ikke kendes fra målinger. Rådgiveren mener, at bilisterne efter indførelsen af 130 km/t på motorveje kører ”pænere”, således at man nu kan anvende de skiltede hastigheder på henholdsvis 80 km/t og 110 km/t for tunge og lette køretøjer i stedet for Rapport 240’s anbefalinger.
- next post: 2006-01: Ved måling af støj fra tog konstateres det, at antal, type og hastigheder på den pågældende strækning ikke passer med tallene fra Vejledning fra Miljøstyrelsen Nr. 1/1997. Skal man benytte de observerede data for strækningen, eller skal man benytte tallene fra Nr. 1/1997?